اثار الله وردی خان و امام قلی خان در لار(1)


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 12 خرداد 1392
بازدید : 2001
نویسنده : لارستان بزرگ

رويكرد سياسي به لار

الله وردي خان، روستاي سعادت اباد جويم را از توابع فارس مي دانست، در حالي كه حاكم لار ان را خريده بود.

لذا الله وردي خان تصميم گرفت ان را از قلمرو خاك لار جدا سازد. بنابراين در سال 1005 ه.ق به قصد شكار به سوي لار و جويم رفت و در طي دو روز حصاري محكم و برج و بارويي بسيار استوار براي سعادت اباد ساخت و به شيراز بازگشت.(فيگوئروا ص 166) با توجه به متن خبري فوق و با عنايت به اين نكته كه دو روستا با نام جويم در فارس وجود دارد، محرز است كه روستاي سعادت اباد جزو جويم بني احمد و در سمت جنوب شرقي لار قرار دارد(صداقت كيش ص60)

قيصريه لار

در سده هاي ميانه راه هرمز به لار، شيراز و قلب ايران اهميتي خاص داشته است و راه ادويه را به وجود مي اوررده است كه شاخه اي از راه ابريشم بوده است. با روي كار امدن دولت صفوي ثبات اقتصادي و سياسي در ايران بوجود امد و سبب شد كه خيل بازرگانان عرب، هندي و اروپايي در راههاي تجاري ايران ديده شوند و كاروانسراهايي براي اقامت انان و نيز عرصه كالاهاي انان بوجود ايد. (صداقت كيش1374: ص60)

فيگوئروا اين بازار را در سال 1027 ه.ق ديده و در سفرنامه خود اين بازار را شرح داده است:

" باني اين بازار كه بدون شك يكي از زيباترين و فاخرترين بناهاي سراسر قاره اسياست و مي تواند با مجلل ترين فروشگاههاي قاره اروپا برابري كند،الله وردي خان سلطان شيراز است. اين بازار از خارج يك مكعب كامل است. ديوارهايي بسيار بلند دارد كه از سنگ تراش بسيار سخت و بسيار سفيد ساخته شده و مساحت هريك به يكصد و پنجاه پاي مربع مي رسد.

در هر پهلوي ساختمان دري بزرگ است و هر در نگهباني دارد. اين درها به كوچه بازارهاي زيبايي باز مي شوند كه هر يك از انها به وسط بنا ختم مي گردد. به طوري كه از بهم رسيدن چهار بازار بزرگ، چهارسوقي پديد مي ايد كه از درون ان مي توان هر چهار در بزرگ را مشاهده كرد.

روي اين چهارسوق گنبدي بسيار بلند ساخته اندبا پنجره هاي گرداگرد انها كه نور از به همه اطراف درون گنبد مي تابد. بدين گنبد چهار سقف يا طاق از سنگ سفيد پيوسته است كه هريك از چهار بازار بزرگ را مي پوشانند

ديوارهاي اين راسته بازارها چنان صاف و هموازند و چنان با مهارت صيقلي شده اند كه در درخشندگي به مرمر طعنه مي زند. در يك كلام ساختمان اين بازار به قدري مجلل است كه مي تواند رونق بخش زيباترين شهرهاي جهان باشد.

_____________________________________________________________________________

برگرفته از: اميد طلوع




:: موضوعات مرتبط: نشریات , ,
:: برچسب‌ها: , الله وردي خان , لارستان و نشریات , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com